laupäev, 16. märts 2013

Ajalooline taust ja esimene kool Stuttgartis



Esimene kool Stuttgartis

Esimene waldorfkool alustas tegutsemist I maailmasõja järgsetes keerulistes oludes 1919. aasta sügisel Stuttgartis Saksamaal. Kooli rajas Waldorf-Astoria sigaretivabriku direktor ja kaasomanik Emil Molt koostöös waldorfpedagoogika rajaja Rudolf Steineriga, kes nõustas Stuttgarti waldorfkooli oma surmani 1925. aastal. Steiner pidas sel perioodil ka arvukalt haridusteemalisi kursusi mitmel pool Euroopas.
  

Nimi

Waldorfpedagoogika saigi oma nime Waldorf-Astoria sigaretivabriku järgi, mis kandis sellist nime Johann Jakob Astori järgi, kes sündis 1763.aastal  Walldorfis ja oli omal ajal maailma rikkaim mees. 

Arenguetapid


Waldorfkooli simene etapp (1919-1925) moodustus kooli ülesehitamisest Stuttgartis  Rudolf Steineri käe all. Emil Molt oli mõelnud Waldorfkooli püstitada vaid oma tehase töötajate lastele, kuid peagi kasvas laste arv koolis ja võeti vastu ka ümberkaudsed lapsed. Arvestades tolle ajastu mitmeid takistusi nagu riigipoolsed ettekirjutised, majanduslik stress ja suur inflatsioon, tuleb esimese waldorfkooli rajamist pidada hämmastavaks saavutuseks.

Teine etapp, mis algas pärast  Rudolf Steiner
i surma 1925. aastal tõi laienemise. Üha enam koole loodi Saksamaal: Kölnis 1921 Hamburg-Wandsbeckis ja Essenis 1922 Hannoveris 1926 Berliinis 1928 Dresdenis ja Breslaus 1929 ja Kasselis 1930. Waldorfkoolide rajamine toimus ka teistes riikides nagu: Šveits, Holland, Suurbritannia, Norra, Ungari, Argentiina ja USA.

Tulenevalt riigikorra muutustest ja natsionaalsotsialismi levikust suleti enamik saksa Waldorfkoole 1937. aasta paiku. Samas üks Dresdeni kool pidas vastu 1941.aastani, mil selle sulges Gestapo. Teadmised Waldorfpedagoogikast olid selleks ajaks jõudnud levida nii Saksamaal kui teistes riikides nii, et oli võimalik uuesti alustada tööd niipea, kui Teine maailmasõda lõppes.


File:Growth of Waldorf Schools Worldwide without annotation.png
Graafik, mis näitab waldorfkoolide levikut 1919-2012 aastatel

Väljavõte Rudolf Steineri loengust Stuttgartis, 21.augustil 1919


"Kallid sõbrad. Esimene asi, millega me alustada tahame, peab olema meie pedagoogilise
ülesande selgitamine, millesse täna tahan sissejuhatuse teha. Paratamatult erineb meie
kasvatusülesanne neist, mida inimkond on senini endale püstitanud. Mitte sellepärast, et
oleme edevad ja uhked ning kujutame ette, et meie ise peame teatud määral algatama uue
ülemaailmse kasvatuskorralduse, vaid põhjusel, et lähtudes antroposoofiliselt orienteeritud
vaimuteadusest teame, et iga uus, eelmisele järgnev inimarengu epohh seab alati inimkonna
ette uudsed ülesanded."
...
"Teil tuleb võtta kasvatada ja õpetada teatud vanuses lapsi ning te peate seejuures arvestama, et
nad juba oma elu esimesel perioodil on saanud kasvatuse, võib-olla ka väärkasvatuse, oma
vanematelt. Tegelikult täitub see, mida me tahame, alles siis täielikult, kui me inimkonnana
kord niikaugel oleme, et ka vanemad mõistavad, et kasvatamine esimesel eluperioodil seab
praeguse inimkonna ette erilised ülesanded. Lapsi kooli vastu võttes suudame me veel siiski
mõndagi parandada, mis on lapse esimesel eluperioodil valesti tehtud. Me peame aga end
täielikult läbistama teadvusega, millest lähtudes igaüks meist kasvatamist ja õpetamist
mõistab."
 ....
"Ärme alahinda äsjaöeldu tähtsust, sest teist ei saa head õpetajad või kasvatajad, kui te vaatate
ainult seda, mida te teete, ja ei jälgi seda, kes te olete."



http://www.freunde-waldorf.de/en/the-friends/publications/waldorf-education-worldwide/teil-2/germany.html
http://www.waldorf.ee/failid/11_waldorfkool_1.nov_ok.pdf
http://waldorflasteaed.ee/pedagoogika/uldine_inimeseopetus_kui_pedagoogika_alus.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Waldorf_education

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar