Waldorfkoolide maine Eestis ja avaliku arvamuse mõju
Kui
esimesed waldorfkoolid 1990. aastate algul tekkisid, siis oli üldsuse
hoiak kas neutraalne ehk äraootav või pigem positiivne. Väga paljud
vanemad polnud rahul olemasoleva koolisüsteemiga. Waldorfkoolidesse
lapsi jagus ja lapsevanemad olid rahul.
Esimene
suurem kriis tabas waldorfkoole 1996.aastal, kui ajakiri „Luup” avaldas
Endel Lippmaa artikli, kus ta väga teravalt kritiseeris waldorfkoole,
nimetades neid „keskaegseteks koolideks”. Hr Lippmaa avaldas veendumust,
et waldorfkoolide lõpetajad ei suuda elus hakkama saada, nende
tulevikuks on „waldorf-sotsiaalhoolekanne”.
1998.
a avaldas taas ajakiri „Luup” waldorfkoolide teemalise artikli,
autoriks seekord Mai Vöörmann, kes kirjutas, et Eesti waldorfkoolid on
kümneaastase arengu tulemusena ummikteele jõudnud.
Lisaks
näidati 1998. aastal Eesti televisioonis dokumentaalfilmi Tartu
waldorfkoolist, kus head ajakirjandustava rikkudes anti
proportsionaalselt rohkem aega kooli vastastele kui kooli pooldajatele.
Nende
teravalt kritiseerivate ning mitmel puhul moonutatud informatsiooni
jagavate artiklite/saadete mõju ei jäänud tulemata. Ühiskondlik arvamus,
mis alles 1990. aastate esimesel poolel waldorfharidust oli pooldanud,
kaldus teise äärmusesse. Paljud lapsevanemad hakkasid pelgama ning
võtsid oma lapsed waldorfkoolidest ära. 1990. aastate lõpus vähenes pea
igas Eesti waldorfkoolis õpilaste arv oluliselt ning tekkisid
liitklassid. Rakveres ja Tallinnas muudeti waldorfkoolid erakoolideks,
kus tänaseni õpitakse riikliku õppekava järgi. Edasi tegutsenud
waldorfkoolidel tuli järgnevad kümme aastat üldsuse negatiivse
suhtumisega silmitsi seista.
Enimlevinud valearusaamad on olnud järgmised:
- waldorfkoolides on vabakasvatus (ehk kasvatamatus);
- waldorfkool on ususekt;
- waldorfkooli õpilased on tavakooli õpilastest rumalamad;
- waldorfkoolides õpivad lapsed, kes mingil põhjusel tavakoolis hakkama ei saa;
- kõrgkoolidesse waldorfkooli õpilased edasi õppima ei pääse;
- õpilased ei saa pärast kooli elus hakkama.
Kõige
enam on taolise suhtumise all kannatanud waldorfkoolide õpilased.
Viimastel aastatel on ühiskondlik arvamus taas positiivsemat suunda
võtmas. Ühelt poolt jällegi põhjuseks rahulolematus kehtiva
koolisüsteemiga ning järjest süvenev koolivägivalla probleem, teiselt
poolt uued suunad lapsekasvatuses. Vanemad soovivad, et ka koolis
suhtutakse nende lapsesse inimlikult, arvestataks lapse ealiste
iseärasustega, tema individuaalsete võimetega.
Allikas:
Uuring „Waldorfkoolide hetkeseisust ja arenguvõimalustest“
Koostajad: Mati Valgepea, Meelis Sügis
Eesti Vabade Waldorfkoolide ja -lasteaedade Ühendus
Kriitikute vaadetest lähemalt:
http://www.waldorfcritics.org/
http://www.youtube.com/user/waldorfcritics
http://www.youtube.com/watch?v=WpOXitdxzk4
http://www.dcscience.net/?p=3528
Kriitikute vaadetest lähemalt:
http://www.waldorfcritics.org/
http://www.youtube.com/user/waldorfcritics
http://www.youtube.com/watch?v=WpOXitdxzk4
http://www.dcscience.net/?p=3528
Vastulauseks kriitikale:
Waldorfpedagoogika
usulahutüüpi pettuseks kuulutajad ei soovi märgata, milline üldrahvalik
harras usk valitseb riiklike standardite osas. Riiklikud standardid ja
tasemetööd on saanud tõe ja õigluse mõõdupuuks, esindavad üht ja
ainumõeldavat haridust. Paraku hindavad need vaid nomenklatuursete
teadmiste omandamist, mitte tarkust ja arengut. Tänases
koolitegelikkuses peetakse enesestmõistetavaks, et pähetuubitud faktide
mass saab hariduseks, et pindmiselt mällu vajutatud tekstid saavad
tarkuseks, et õppimine on koolipingis istumine, lugemine ja kirjutamine.
Seda religiooni ei kõiguta suure hulga “ebastandardsete” laste teke,
suured koolist väljalangemised, motivatsiooniprobleemid, koolivägivald,
laste enesetapud, lõppeks seegi, et väga paljudel õpilastel ning
õpetajatel on koolis lihtsalt halb olla.

Eks
hindame oma lapsi ikka veel kui talupojad, kes näevad neid kui kosuvat
lisatööjõudu põllul ja heinakaarel, täna siis produktsiooni tootvas
tehnoloogilises masinavärgis, mitte aga kui vaimsusekandjaid. Ent
vaevalt suurendab see rahvuslikku koguprodukti, kui gümnasist bioloogia
kontrolltöö jaoks vaevaga mällu vajutab: Eukarüootne kromosoom koosneb
nukleosoomsest fibrillist. Kooliõppimine ei teeni juba ammu enam
tarkust, vaid on sümboolne punktikogumise viis läbilöögiredelil. Ajaloo
tasemetöölisi ei innusta tihti armastus ajaloo vastu, vaid hirm saada
vilets hinne. Iseseisvas tööelus ei juhi inimest sel moel kogutud
“tarkus”, vaid läbilöögiredeli kogemused.
See
usk, mille üheks põhjuseks on vajadus ülikoolidesse sisse saada
(koolide konkurentsiheitluse mõõdupuu), on peamine tõke ka kooli
tõelisel arengul, st. uute õpetamis- ja õppimisviiside sissetoomisel
ning kogu töökorralduse muutmisel, et tuupiva inimese asemel areneks
mõtlev, vastutusvõimeline ja kultuuritundlik inimene.
Tiiu Kuurme, TPÜ õppejõud, pedagoogikamagister. Kultuurileht SIRP
Waldorfkoolide vilistlaste haridustase
Allikas:Uuring „Eesti waldorfkoolide vilistlaste hinnang haridusele“
Koostajad: Mati Valgepea, Meelis Sügis |
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar